3

HiDuP iNi MeManG PaYaH ^---^

satu perjuangan..
success, failure..destiny..
kesah aku sudah sampai di sini.
2 bulan berada di sana.
2 tahun aku berada di situ.
sekarang aku di sini.
di depan 'eminem' ku..
menulis sebuah kisah.
sebuah cerita hidup insan bernama aku..
insan yang hidup di cabar oleh segala-galanye.
insan di duga begini.
buat baik..dibalas baik.
buat jahat sekalipun masih mendapat perkara yang baik
tu nama nye peluang yang ALLAH kasi untuk perbaiki diri.
tapi..balasan ALLAH hanya nampak jika dilihat dengan mata hati..

Hidup manusia bukan hanya di bumi.
tapi di 'sana'. menanti balasan yang jauh lagi hebat...
dendam......
bukan !!! tiada dendam.
aku percaya janji ALLAH.
segala berlaku ade hikmah.
menguji kesabaran.
menguji keimanan..
aku kini pasrah. berserah.
rezeki ALLAH berada di mana-mana..
bukan di tangan kau.kamu atau dia.hanya datang dari ALLAH.

kini..
tinggal masa depan..
perlu ku renung. perlu di teliti.
masa lalu.satu pengalaman.satu pengajaran.

pk...
pilih..
keputusan...
fokus.............
ada kemahuan.pasti ada jalan.
hanya jalan perlu di explore.perlu di cari.
pada ALLAH di pohon pertolongan.
perlu kan kekuatan fizikal dan juga mental.
dugaan ini hanya secebis kisah buat aku..
tidak la sehebat mane. syukur pada MU ya ALLAH.
aku masih sihat even stressed itu buat aku sakit.
masih makan makanan yang enak buat beratku kian bertambah T_T.

Alhamdulillah...
aku masih hidup sebelum mati.
sejujurnya, aku tak dambakan hidup yang panjang.
bukan kerna aku putus harapan.
bukan jua aku rase hidup ini kurang enak.
sume tak betul!
cuma tak sanggup untuk hidup lama.
kerana aku tau..
aku bukan manusia yang cukup baik.
aku lagi takut kehidupan di 'sana.'
dengan peluang yang di beri ini.
ingin ku lalui dengan penuh kenikmatan.

ku terima takdir ini..
dengan penuh syukur..
penuh redha..idup ini misteri..

Untuk renungan Bersama :

[1] 
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ?
[2]
Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) -
[3]
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?
[4]
Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?
[5]
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
[6]
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
[7]
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
[8]
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).



Perkahwinan Paling Berkat,Paling Murah Belanja

Perkahwinan Paling Berkat,Paling Murah Belanja

Hari ini,aku banyak sungguh ter Isnpired..syukur.jadi aku tukar font la..ihihi..Memang suatu hari yang baik yang tiada masalah..harap-harap hari yang baik ini tidak akan "hujan di tengah hari mahupun di senja hari"..aku tak mau cakap banyak-banyak..sebab rasa nak tulis n post somthing pulak lepas ini..
p/s : bila dah banyak sangat idea gini lah jadinya..3 4 entry la aku taip..wahhahaha

mari kita dengar apa yang Ustaz Azhar nak ceritakan tentang perkahwinan yang lebih afdal yang membawa berkat.Mungkin!!!

Ok Ustaz Azhar...Ce citer...Ce citer..koma dengar yer..

video

jadi bagaimana..jika anda berminat taip aku suka  dan hantar ke no telefon sendiri..huuhuu..

Ikut la sunnah nabi..kenapa manusia suka meninggi ninggikan adat dan ikutan orang dari sunnah rasullah..
especially orang melayu..
apa-apa pun 
Fikir + Buat Pilihan + Gerakkan Badan & Minda = Keberkatan

wassalam
"Bonne Fete!" ~Selamat Hari Lahir~

"Bonne Fete!" ~Selamat Hari Lahir~

Assalamualaikum..

Bonne Fete!...Bonne Fete!...Bonne Fete!...wakakaaa..

Hari Ni Ramai Sungguh Hari Jadi Orang...ermmm..Nanti Hari Lahir Aku Xde Pon Org nak Wish..Herrmm Sedey...Tapi xpe..Membuat Org Gembira Lagi best kan...
Bonne Fete!...Bonne Fete!...Bonne Fete!

A Good n Great Day
Hari ni ada 4 org cikgu-cikgu yang menyambut ulang tahun hari lahir kat sekolah ni..
p/s:Mybe diaorang pakat kot nk lahir hari y sama..kehkeh...

Kawang-kawang sejak dari aku lahir smpai lo ni...ad 3 org yang menyambut hari lahir yang samer pada hari ini...
Jadi korang semua jangan risau..aku xder pape yang special nk bg...
p/s:kang nak bagi penumbuk free kan x mau lak kn..sio-sio den hantar.buang maso..buang maso...kehkeh...

so yang ni jer aku blh bagi tuk korang..kira special la...klo p kedai makan mintak yang special cam ni memang xder nye..

video

Bonne Fete!...Bonne Fete!...Bonne Fete!
p/s: jerman stail nih.

kalau orang kampung aku yer ganaz ckit ucapan dia
"Selamat hari Jadi"

....hiihihihihihih...

...Wassalam..


0

Aku Puasa ...wink..winkk..

Assalamualaikum

Puasa..Pose..ermm
semalam Satu deringan Telefon berdering..Lantas Aku menjawab Panggilan itu..Tetiba Dengar jer "Mak suh kabo..esok start pose,nanti tak sempat nak ganti,besor jalor doh kan"..tuuuppppppppp...


Aku Tengok la blik fon tu..lar adik aku rupanya..hiiisshhhh...dh bnyk kali da di remind kan..namun hari ni baru nak gerak..

Aduhai..Wahai diri ini..Lambat nak alert..tu pon nk tunggu org remind dlu ker..

Wahai Diri..Sedar Sikit..Mati Tak Tunggu esok ker lusa..saat ker minit ker jam ker..haa bnyk ker tu kan..
Yang Wajib di tinggal mesti jugak kne buatkan @ gantikan..



نويت صوم غد عن قضاء فرض رمضان لله تعالى

Maksudnya : Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti fardhu Ramadhan kerana Allah Taala


Kene pulak hari ni..Staff n cikgu sekolah buat jamuan tuk cikgu praktikal.
Aduhai ujianUjian ...

1- Puding 
2- Nasi Minyak
3- NAsi Dagang (lagi La bes.)
4- Kek 3 rasa di buat kak nuna
5- Air Siryup jer..(beh jugok tuhh)

~ ~ Coooobbbaaaaaannnnn ~ ~





dapat Hidu pun cukup la..
Wink..winkk...

Errmm tak sabor nih..lauk per nak berbuka nanti..Besa kalo mak yang masak,bes jer..tak de yang tak bes..vroommmm...balik la..

Salam..

3

Kejohanan Silat Remaja - Jurus Tunggal

video

Fuhhh..tgk adik Bersilat,tetiba aku hanyut keseorangan membayangkan kalo la aku yang masuk Kejohanan ni..Confirm la,Tak monang nyer,klo aku yang jd wakil nya..haha..pape pon congrat la yer..nti bulan 5 ni.lagi sekali yer..Second Round..First Round dah menang..Second Round Cari tiket la nk g kebangsaan..klo X menang mmg abg ko ni mintak duit minyak pegi hantar ko tranning...wakakaka.
pape pon da bes la yer..

Hah tu dia..ha nak tengok sangat kan..Mak ,Tok & Mak teh cmua..lepas jugak hajat nak g tengok..xpe2 lepas ni kita konvoi ramai2 pei kuantan..bulan 5 ni yer..mak cik ngn mak su pon dh kabo nk join skali..
pape pon bes jer ngn pamily..aku harap sisa hidup ni bersama ngn fmily tercayang..I love my family..so much...much...much
^_________^
1

Berpantang maut sebelum ajal


Kelmarin aku Sempat Membaca satu keratan Akhbar..Bila Baca terasa diri ini ter-inspire..kagum pun ada dengan kisah ujian y d berikan pencipta padanya..

Beginilah kisah y smpat aku coretkan sedikit tentang Datuk Sarimah Ahmad..segala-galanya bermula bila..
“Bila doktor memberitahu jangka hayat Beliau hanya mampu bertahan tiga bulan saja, Beliau amat terkejut namun reda andai itu ketentuanNya.Beliau Berkata lagi bahwa harus menerima qada dan qadar Tuhan.

Air mata cuba ditahan agar tidak mengalir laju dari kelopak matanya saat membuka rahsia mengenai penyakit barah hidung dan otak yang dimaklumkan oleh doktor ketika menjalani pemeriksaan pada April tahun lalu.
Sejak tarikh 20 April tahun lalu, hari yang dimaklumkan oleh doktor mengenai penyakit yang dideritainya, kehidupan Sarimah berubah secara total.

“Tatkala doktor mengesahkan Dia mengidap penyakit barah hidung dan otak tahap empat dan hanya ada waktu tiga bulan untuk hidup, Beliau hanya melafazkan `aku reda’.Satu ungkapan tabah nya seorang hamba menerima ujian dari Allah swt..Subhannallah

“Katanya lagi dia percaya, hidup dan mati kita ditentukan oleh Allah SWT dan jika sudah sampai ajal kita, ia tidak akan cepat atau lambat walau sesaat jua,”Hati wanita, sesabar mana sekalipun mereka menerima ujian, namun sebagai insan yang lemah air mata akhirnya tumpah juga kerana tidak mampu untuk melaluinya sendirian.

Namun kerana sifat tawakal dan istiqamahnya, Sarimah tidak pernah mengalah. Menyedari setiap penyakit ada penawarnya, beliau memilih untuk mendekati Allah dengan menghayati bacaan ayat-ayat suci al-Quran selain memastikan solat wajib menepati waktu dan amalan solat sunat digandakan.

Akhirnya Beliau berbalik pada ketentuan Ilahi. Seperti yang Beliau katakan sebagai umat Islam, Dia reda dengan ujian Allah

Kerana Allah Sentiasa Bersama kita.Tetiba aku teringat kata2 dari ustaz asri..
  
video

"Santapan Rohani"...Allah sentiasa Bersama Kita wahai saudara Ku Semua..Moga akuu Diberikan Hati setabah Beliau dan terus tabah dan sabar dalam menempuh liku-liku dan sisa hidup di bumi  Allah ini.

Walluhualam........

Jana Pendapatan,Tanpa Modal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...