Ingin aku Jadi Tongkat Ibu Sepanjang Hidupku

Views:
Video Information

First thing first..Selamat Hari Ibu untuk Mak..Alhamdulilah 2 minggu sbuk menceriakan hati mak..habis duit pun tidak kisah la..yang penting dalam 2 minggu aku puas menghabiskan masa bersama mak dan adik-adik..syukur kerana masih diberi kesempatan untuk menghargai kasih sayang insan bernama Emak.

"Hidup Ini Memang Payah"
Ya!!!..Memang payah...
Jika tiada insan yang bergelar Emak..Selalu saja aku terbayang jika suatu hari nanti Pergi nya insan ini..ke mana hendak curahkan duka lara hati ini,keluh kesah jiwa ini tempat bergurau senda..Mana Mungkin kasih emak boleh ditukar ganti..tatkala ketika sakit dulu aku lihat sungguh resah airmukanya..
malamnya pun tidur tidak cukup.
Bukan kerana resah kerana tiada duit hndak pergi berubat!!! bukann!!!
Resah......takut-takut anak dia pergi dahulu sebelumnya..
Namun Allah itu maha adil, maha meberikan sesuatu yang baru..Maha Memberi dan membuka jalan.
Subhanallah....syukur...


Sbagaimana y diketahui, kedudukan ibu begitu tinggi nilai serta martabatnya pada pandangan Allah. Sepertimana kalam Allah yang terpateri di dalam Al-Qur’an yang berbunyi :
“Dan TuhanMu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.”(surah al-Isra’ : ayat 23).

Begitu tinggi sanjungan dan istimewanya penghormatan Islam terhadap martabat dan kedudukan ibu. Tanpa ibu, siapalah kita... Semua makhluk mempunyai ibu... Tiada satu makhluk pun yang tidak mempunyai ibu hatta tumbuhan yang membiak melalui pertunasan pun membiak melalui induknya.
Siapa induk itu ?.....
Induk itulah ibu. Kita pernah mendengar anak yang dilahirkan ke dunia ini tanpa ayah, sebagaimana kisah Nabi Allah, Nabi Isa a.s tetapi kita tak pernah mendengar anak yang dilahirkan tanpa ibu. Maha Suci Allah. Muliakanlah ibu-ibu kami.Tanpa ibu, kehidupan kita langsung tidak mempunyai apa-apa.

Muhasabahlah dirimu anak-anak.“Di saat kau lena, dia berjaga...kau bersenang, dia bekerja...untukmu tiada terbatas...memberi, tidak mahu dibalas...ingin dibinanya untukmu kehidupan yang sempurna...punyai kekuatan jiwa...punyai maruah...leterannya dari rasa luhur...menegur sebelum terlanjur...itulah yang diwarisi...pesan ibu terpahat di hati...beringat-ingatlah...berpesan-pesan untuk kebaikan...marah bukan kebencian...tapi, tanda SAYANG...engkau semakin dewasa...berjiwa merdeka...Sedang dia semakin tua...membilang usia...di saat kau berjaya...dia tiada berdaya...semoga kau tak lupa...jasa Ibumu...

Jika Dikurniakan Umur yang panjang sebelum Ibu Ku ingin sekali aku menjadi tongkat ibu sepanjang hidupku..

..Insyallah..

Selamat Hari Ibu

Filed Under:
Similar Videos

Jana Pendapatan,Tanpa Modal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...