Sedihnya....

Sedihnya....

Tadi bercakap-cakap dengan seorang ustaz.
Dalam meneliti bibit-bibit perbualan rasa macam nak menangis pn ada..
Aku tak nak menulis panjang entri ini.
Tapi Informasinya cukup Buat aku gerun,takut,sedih dan terfikir banyak kali juga.


Katanya,Setelah para ulama-ulama mengkaji hampir berbilion manusia di muka bumi,Ditolak nya pelbagai manusia yang menganuti agama lain.dan tingglah sebilangan umat islam yang kalau tak silap,hampir 7 juta umat Islam di dunia.

Katanya dalam 100 org umat Islam,yang solat,berpuasa dan macam2 lagi,hanya seorang sahaja yang akan masuk Syurga..
Meremang bulu Roma..senyap jer.terkebil-kebil mata.kelu lidah.

Then dia berkata lagi itu kajian sahaja..yang penting Kita teruskan Beribadat kepada Allah.Urusan terima atau tidak,syurga atau neraka,itu bukan kita yang tentukan.Kita sbgai hamba harus berusaha untuk mendapat rahmat petunjuk.Buat apa y diperintahkan,Tinggal apa y dilarang.Mudah-mudahan amalan kita diterima katanya.

biarlah ia sekadar kajian y belum pasti.tapi apa yang pasti,hati semakin gusar,dunia tempat persinggahan sementara yang ruang kehidupannya lebih besar sedikit daripada kehidupan di alam rahim.pasti menjanjikan cabaran dan dugaan pahala dan dosa ditambah lagi dunia y kian "tua".Bnayak hukum hakam allah ditolak sewenangnya.Islam itu sendiri kian terurai

Kata ustaz lagi,Setelah banyak hukum-hukum Allah Ditolak sekarang,Tiba masanya nanti Umat Islam kan mempertikaikan Solat Lima Waktu.Dan disitu tiada lama lah akan berlaku hari kiamat..kerana Islam itu sendiri sudah terurai.tiada ikatan yang kukuh.

Renungkanlah dalam 100 org umat Islam,Adakah kita tergolong dalam golongan yang ahli syurga.

Wallahualam..

p/s: sekadar perkongsian...
0

29 November 2011

Haaii Chacckk..



Kesepian blog ni.Ini lah hidup bila sibuk tak sempat la nak cover semua.smpai hati pun parah.ish..ishh.

Hari Tu sebelum cuti sekolah lagi bermula la kesibukan y tak diduga...tgk mamat ni khusuk jer...Juri Powerpoint Peringkat Terengganu..Kumiraman mana la ambik gambar ni..pape pn dapat jgk Cenderahati.=).


Then mula la sibuk ngam tugasan.Dah sambung balik kan.Huh nak Deman nak siapkan satu assigment.maklum la dah 3 tahun lebih tinggal.Beku beku otak..


Makan je lebih.keje nya tak siap pon.hehe.Malas nak fikir.Padan la muka aku..Tapi last siap jugak.yeaahh..




Haa ni komitmen bila kerja kat sekolah.habis program kene sertai..Nak ke,Tak nak ke.kene jugop join cikgu-cikgu.

OK apa y tak bes is apasal bila aku ambik gambar semua orang masuk.Tp bila time org ambik gmbar aku,3 muka y hensem ni je ada.Tak aci la..Kumira je mahal.tp Hampeh..


Lastly before tido..Bila la nak khatam baca buku ni.Tajuk best.Jalan cerita best.tapi Time baca aje yang tak bes.Sebab tertido slalu..haha..Kata pensyarah.Alasan blake.haha..
Khamis 17 November 2011

Khamis 17 November 2011

Hari ni banyak sungguh ragam-ragam orang disekeliling..

PaGi
Dari pagi terlibat program budak darjah 6 -------> umum keputusan UPSR sebagai kumiraman je..
Sebelum diumumkan kputusan semua pakat share tisu..
Alhamdulillah ada peningkatan.22 orang dpat 5A dlm UPSR brbnding tahun lalu hnya 9 org.
Cikgu-cikgu pom pakat nangis blake.hahaha...sob...sobb

Saya??? tahan je wat muka hepy..kahkah.tak leh blah..


TenGahari.....

Jamuan perpisahan antara bebudak darjah 6.yela hari last persekolahan.
One more time adegan macam tgk Citer "Kuch Kuch Hota HEiiii"------>Semua sedih,diam---->Tisu lagi diperlukan...
tapi ceria balik sebab ada cabutan bertuah untuk guru dan kakitangan..

Saya???? Bertuah hari ni.Dapat No 20.hadiah sederhana..tp tetap BERTUAH....


Sebelum Balik Kg.....

Ohhh rupanya banyak kerja dah settle...Alhamdulillah
Cuti nanti Still keje tapi dalam mood "cuti" 1bulan 15 hari di Makmal sekolah...
ermm Menarik tuu...haha



Sampai dah pun kat Kg....

Xsempat jamah hadiah cabutan bertuah...
Hantu-Hantu makanan ramai....tp bagus jgk xde la membazir..
cessss...


Mlm ni pulakk....

Ermm x pasti lagi......
Siapapun Amat Sukakan Kerja Kerajaan!

Siapapun Amat Sukakan Kerja Kerajaan!

Banyak kelebihannya bekerja dengan sektor awam dan saya percaya disebabkan kelebihan-kelebihan inilah mengapa begitu ramai orang memohon jawatan kosong yang diiklankan di sektor awam. Antara kelebihan-kelebihan yang anda dapat sebagai seorang penjawat awam ialah:

1.Elaun perumahan
==================
Ya, anda dapat elaun perumahan pada setiap bulan. Usah risau lagi untuk membayar sewa bulanan rumah anda kerana  elaun ini sudah pasti akan membantu.

2.Cost of living allowance (COLA)
==================================
Anda bekerja di bandaraya yang taraf hidupnya adalah tinggi? Memang semuanya mahal, dari tambang bas, makan, tol dan lain - lain. Tahukah anda bahawa COLA ini dibayar berdasarkan di bandar mana anda bekerja?

3.Imbuhan tetap khidmat awam (Itka)
====================================
Anda sebagai kakitangan awam, ada satu imbuhan khas disediakan khas buat anda. Ini adalah satu penghargaan buat mereka yang berkhidmat buat negara.

4. Kenaikan gaji setiap tahun
================================
Anda berkhidmat untuk kerajaan, sudah pasti ada kenaikan gaji tahunan anda. Lagi lama anda berkhidmat, lagi tinggi kenaikan gaji yang anda perolehi. Sudah pasti anda sukar nikmati kenaikan ini di mana - mana selain di sektor awam.

5. Kemudahan pinjaman komputer dan kenderaan
============================================
Anda mahu buat pinjaman komputer ataupun pinjaman kenderaan? Dengan sepantas kilat anda boleh mendapatkannya.

6. Cuti tahunan mengikut kelayakan
=====================================
Tahukah anda bahawa cuti diberikan paling minima adalah 14 hari  iaitu buat pekerja am. Jika anda berjawatan professional, cuti anda adalah 25 hari. Itu belum campur lagi dengan kenaikan cuti tahunan dan juga kenaikan pangkat.

7. Cuti bersalin
=================
Usah risau - risau jika anda rasa anda/orang rumah anda perlu ambil cuti bersalin 2 bulan. Sudah tentu ianya diberikan dengan gaji terus jalan!

8. Pinjaman perumahan
========================
Ya, anda boleh mula memiliki aset terbesar dalam kehidupan anda, iaitu rumah! Dalam masa yang singkat, anda sudah boleh mula membuat pinjaman untuk membeli 'banglo' idaman anda.

9. Caruman KWSP atau pencen
============================
Anda pilih mana anda suka. Nak KWSP ke pencen ke? Kedua - duanya ada kelebihan tersendiri. Jadi, usah risau akan masa depan anda lagi..

10. Bersara pada umur 58 tahun
===================================
Sungguh lama anda berkhidmat dalam kerajaan tu..Jika di luar sana, adakah anda akan diberikan peluang berkhidmat selama itu?

11. Peluang kenaikan pangkat
==============================
Siapa taknak naik pangkat kan? Naik pangkat maknanya naik gaji dan juga anda naik selevel lagi dari tahap anda sebelum ini. Kiranya anda jadi bos la ni..

12. Peluang melanjutkan pelajaran
==================================
Wah! Sambung belajar pun diberikan peluang. hebat tu! Dan untuk makluman anda, anda juga akan diberi peluang tajaan untuk menyambung pelajaran anda. Sudah tentu ini memberikan 1001 kebaikan buat anda dan juga kerajaan.

13.Peluang untuk berkursus dari semasa ke semasa
============================================
Boleh dikatakan pada setiap bulan anda akan dihantar ke kursus. Sudah tentu banyak ilmu pengetahuan yang anda pelajari percuma yang di'support' oleh kerajaan. Jika anda hadir sendiri kursus tersebut, dekat 4 angka juga anda perlu bayar setahun.

14. Lebih banyak masa diluangkan bersama keluarga
========================================
Ya, kini anda akan punyai lebih banyak masa bersama keluarga berbanding kehidupan sebelum ini. Dan keluarga anda semakin menyayangi anda seadanya


Wah! Begitu banyak kelebihan sekiranya kita bekerja dengan kerajaan ini. Akan tetapi adakah mudah untuk anda berjaya mendapat kerja kerajaan ini.

Sebelum itu, temuduga kerja kerajaan anda perlu lalui dahulu. Mungkin ini panduan khas yang dapat membantu anda. Lawati laman web tersebut sekarang.

 http://www.kerja-kerajaan.com/index.php?ref=kasyah
AiR MaTa

AiR MaTa


AIR MATA ada kalanya penyubur hati, penawar duka dan ada kalanya ia menjadi buih kekecewaan yang menghimpit perasaan dan kehidupan ini. Air mata seorang manusia hanyalah umpama air kotor yang berlimpahan. Namun setitis air mata kerana takut kepada ALLAH SWT persis perata indah yang bergemerlapan terpancar dari segala arah dan penjuru. Penghuni syurga ialah mereka yang banyak mencucurkan air mata demi ALLAH SWT dan RasulNya, bukan semata-mata kerana harta dan kedudukan serta hal duniawi. Pencinta dunia menangis kerana dunia yang hilang. Perindu akhirat pula menangis kerana dunia yang datang. Alangkah sempitnya kuburku, keluh seorang batil… alangkah sedikitnya hartaku, kesal si hartawan (pemuja dunia). Dari mata yang mengintai setiap kemewahan yang mulus penuh rakus, mengalirlah air kecewa kegagalan. Dari mata yang redup merenung akhirat yang dirasakan dekat, mengalirlah air mata keinsafan mengharap kemenangan serta rindu akan RasulNya.
“Penghuni syurga itulah orang-orang yang menang.” (al-Hasr:20)

Tangis adalah basahan hidup. Justeru, hidup dimulakan dengan tangis, dicela oleh tangis dan diakhiri dengan tangis.. Manusia sentiasa dalam dua tangisan. Sabda Rasulullah SAW, “Ada titis yang ALLAH SWT cintai, pertama titisan darah para syuhada dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan ALLAH SWT.”

Nabi Muhammad SAW bersabda lagi, “Tangisan seorang pendosa lebih ALLAH kasihi daripada tasbih para wali.” Oleh itu, berhati-hatilah dalam tangisan, kerana ada tangisan yang membawa bahagia untuk selamanya. Seorang pendosa yang menangis kerana dosanya adalah lebih baik daripada seorang ‘abid. Nabi Muhammad SAW bersabda, “Kejahatan yang diiringi oleh rasa sedih, lebih ALLAH sukai dari satu kebaikan yang menimbulkan rasa takbur.” Ketawa yang berlebihan tanda lalai dan kejahilan. Ketawa seorang ulama’ dunia hilang ilmu, hilang wibawanya. Ketawa seorang jahil, semakin keras hati dan perasaannya. Nabi Muhammad SAW bersabda 


“Jika kamu tahu apa yang aku tahu nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.”

   Seseorang Hukama pernah bersyair, “Aku hairan dan terperanjat melihat orang ketawa kerana perkara-perkara yang akan menyusahkan, lebih banyak daripada perkara yang menyenangkan.”

Salafussoleh menangis walaupun banyak beramal, bimbang tidak diterima ibadatnya, kita ketawa walaupun sedar kita kosong daripada amalan. Lupakah kita? Sabda Nabi SAW, “Siapa yang berbuat dosa dalam ketawa akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan menangis.” Kita gembira jika apa-apa yang kita idamkan tercapai. Kita menangis kalau apa yang kita cita-citakan terabai. Nikmat disambut ria, kedukaan menjemput duka.

Namun ALLAH SWT telah berfirman,


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH SWT mengetahui sedangkan kamu tidak.” (al-Baqarah:216)

 

Menangislah wahai diri, agar senyumanmu banyak dikemudian hari kerana engkau belum tahu nasibmu dihisab kanan atau hisab kiri. Di sana, lembaran sejarahmu dibuka satu persatu, meyemarakkan rasa malu berabad-abad lamanya bergantung kepada syafa’at Rasulullah SWT yang dikasihi Tuhan.




Ibnu Mas’ud r.a berkata, “Seseorang yang mengerti al-Quran dikenali waktu malam ketika orang lain tidur , dan waktu siangnya ketika orang lain tidak berpuasa, sedihnya diwaktu orang lain ketawa. Diamnya di waktu orang lain berbicara, khusyuknya di waktu orang lain berbangga, seharusnya orang yang mengerti al-Quran itu tenang, lunak dan tidak boleh menjadi seorang yang keras, kejam, lalai bersuara keras dan marah.” Tanyakan kepada orang-orang yang soleh mengapa tidak berhibur. “Bagaimana hendak bergembira sedangkan mati itu di belakang kami, kubur dihadapan kami dan perhentian kami ialah ALLAH SWT”


 wallahualam..



P/s :- ptt la kurang kecedikan dan kepandaian.rupanya bnyk sgt aku ni suka senyum tawa,ketawa tawa,terbahak bahak..ish..ish.haha..
0

Petang Yang Bermotivasi

Kisah Tha'labah - Pemuda bercita syurga.Kisahnya Dipendekkan



"Hanya kerana terlihat akan seorang perempuan yang sedang mandi yang tidak disengajakan tika mencari sesuatu."

Berkata Tha'labah pada dirinya Ya Allah aku takut nanti malaikat Jibril memberitahu kepada Rasulullah S.A.W! Ya Allah, aku takut turunnya ayat quran yang menyenaraikan aku dalam golongan orang yang berbuat dosa! Ya Allah.DIA melarikan ke sebuah bukit di pinggir madinah kerana takut untuk berhadapan dengan Rasulullah S.A.W.Dia menangis dan terus menangis mengingatkan akan dosanya tadi.

Selama beberapa hari Saidina Umar RA telah disuruh oleh Rasulullah S.A.W untuk membawa balik Tha'labah dan beliau terjumpa Tha'labah di tempat dia bersembunyi di puncak bukit.Umar berkata.. Tha'labah, Rasulullah mahu berjumpa kamu

"Kenapa? Sudah turunkah ayat al-Quran tentang dosaku, sudah beritahukah Jibril kepada Rasulullah, aku tidak mahu masuk neraka, aku tidak mahu masuk neraka." Kata Tha'labah dalam ketakutan yang amat sangat.

Oleh sebab Tha'labah sudah tersangat lemah, Saidina Umar RA memimpinnya pulang ke rumah. Apabila Rasulullah SAW menziarah Tha'labah, Tha'labah sedang terlentang lalu Rasulullah SAW meriba kepala Tha'labah.Tetapi Ta'labah mengetepikan kepalanya.Rasulullah bertanya, kenapa wahai Tha'labah?Wahai Rasulullah, kepala yang penuh dosa ini tidak layak untuk berada di ribamu, kata Tha'labah.

Apa yang kamu mahu Tha'labah?
 
Ya Rasulullah,

"aku mahukan keampunan Allah"


Lalu Rasulullah s.a.w berkata, wahai Tha'labah aku menjamin kepadamu apa yang kamu mahu dan cita-citamu. Inilah bukti taubatmu.Tidak lama selepas itu, Tha'labah menghembuskan nafasnya yang terakhir di riba Rasulullah SAW.


Yang Menariknya,

Ketika siap dimandikan,dikafankan, Tika nak tanam jenazah Tha'labah ini,Rasulullah SAW datang agak lewat.Sahabat dah terlalu ramai dikubur.Sahabat membuka jalan untuk Rasulullah SAW.Jalan terbuka luas namun Rasulullah SAW berjalan agak tersekat sekat.

Maka bertanya para sahabat,Ya Rasulullah SAW kami sudah buka jalan,kenapa Rasulullah SAW berjalan macam tak selesa,

Rasulullah SAW Menyatakan :-

"Kamu tidak Melihat betapa Ramainya Malaikat yang hadir menghantar Tha'labah ke kubur dia."

Inilah remaja yang kita cita-cita kan.

Terfikir seketika bagaimana dengan masa remaja aku dimasa silam.

Tika Itu.....

Dimana Pandangan Aku....

Dimana Tutur Kataku...

Dimana Aku Bawa Kaki ini....

Apa yang Aku lakukan dengan Tangan Aku ini....

Dimanakah Aku Tika Remaja itu....

Lihatlah diri kita....

Berapa banyak DOSA yang kita lakukan....

Diterimakah TAUBAT kita dengan dosa yang begitu banyak bergelumang melingkari kita.???

Mari kita Renung dan Selami  ke dalam Diri KITA....


Siapa Kita Dihadapan Allah nanti....

Masih Adakah Sisa-Sisa Keampunan Dari ALLAH untuk kita.......



Wallahualam...
 
0

Dimana Peranan Kita

Hari Ini..
Tatkala Saya membuka mata..
Melihat keluasan dunia..

Sungguh Terpesona dengan keindahan alam ciptaan mu...

Dan saya bersyukur dilahirkan ke dunia...

Sebagai UMAT ISLAM

ku mengetahui betapa hebatnya kita

menawan 2/3 dunia menakluk parsi,andalusia,konstantinopel

menguasai jalan darat dan lautan
mengemgam ilmu sains dan teknologi


tetapi itu semalam!!!

bagaimana hari ini!!!








Dimanakah kita...
 
ketika saudara di sana merempat tak tentu arah?

ketika saudara kita disana kebuluran?

ketika saudara disana dianiayai bagai binatang?

ketika saudara disana berjuang di medan perang?





Dimanakah kita....


 
saya cuba mengamati...

Disini saya dapat melihat...

Kita sibuk mengejar cita-cita...




Ghairah mencari cinta sejati...










Hiburan menjadi keutamaan!!!









kita sangka hidup dah memenuhi tujuan...
 
Asalkan memenuhi rukun islam sudah memadai..

Agama diguna pakai untuk perkahwinan 
dan kematian saje?
  
Hukum ditafsir mengikut akal dan nafsu

       
"kami tidak berpegang tangan,
tidak berpeluk 
sekadar menikmati pemandangan bersama,
itu pom tak bole?"




saf saf kini seolah olah bertukar kiblat..  
Al-quran diketepikan..

"kitab hiburan" diagung agungkan...

saudara disana tidak dipedulikan...

gosip hiburan menjadi prioriti...


Ulama dipinggirkan...
 
 


Artis dijunjung tinggi...








Pakaian membungkus diri dipandang serong...

 








Pakaian mengejar fesyen menjadi pilihan...

Apa kita nak jawab di hadapan Allah kelak..

Bersedialah...

Moga aku dijauhkan Bala dan Fitnah kecil ini...
0

Puasa Sunat Edisi Lupa

Assalamualaikum,,


Hari ini seperti biasa cuaca yang agak mendung ala-ala romantik sedikit.Alhamdulillah pagi tadi makan nasi lauk sotong dengan ayam goreng dan minum air neslo.alhamdulillah,syukur,Hajatnya nak sambung puasa sunat lagi,tapi tak sempat nak bersahur.Maklumlah terlebih celik mata ini.jadi tidur pun cukup untuk mata berehat.

Apapun kisahnya bukan berkenaan hari ini.Kisah dan riwayatnya berkisah dan berkisar peristiwa semalam.

APA JADI !!!! ?? tak tahu kan.

Hari isnin,semalam macam biasa saya Melakukan rutin harian iaitu berpuasa sunat pada hari Isnin dan Juga selalunya hari Khamis.Inilah hari yang di yang disunatkan bagi orang islam untuk berpuasa bagi yang mampu.


Ketika ditanya kepada Nabi saw tentang puasa Isnin dan Khamis baginda bersabda:

ذَانِكَ يَوْمَانِ تُعْرَضُ فِيهِمَا الأَعْمَالُ عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُعْرَضَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

Maksudnya: 'Dua hari itu dibentangkan padanya amalan kepada tuhan sekelian alam (Allah), maka aku suka dibentangkan amalan-ku sedang aku dalam keadaan berpuasa." (HR al-Nasaiie, Ibn Majah dan Ahmad dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami')

Tapi puasa sunat semalam nampak seperti biasa,berbuka pun ala kadar aje,makan donut + air buah.Alhamdulillah kenyang.. Hinggalah sampai satu masa,saya bercakap dengan seseorang yang mengingatkan saya,Pada sebelah pagi saya dijemput majikan saya Guru Besar untuk menikmati jamuan Hari Raya.


*Hari Rayalah sangat..Padahal raya dah lama berlalu.haha ok just abaikan hal ni


Wahh tgk semua best aje,apalagi saya pun tanpa segan dan silu,tanpa toleh kiri toleh kanan,dan plus plus plus tak ingat yang saya ni puasa,makan la si mamat ni.


Ehh dah habis setengah mangkuk mee kari,ada hati pulak nak makan kek coklat + puding + jus limau.Lagi sekali dengan muka ala-ala kambing yang malu-malu kucing *(agaknya lah) makan lah dengan ala-ala sopan,sebab ramai cikgu perempuan *tapi semua dah kawin,malu la jugak.Malu sebab kene usik n kene ngosek aje,haha.Alhamdulillah..kenyang.



Then,sambung kerja macam biasa sampailah jam 4 petang.Ok masa untuk balik *dlm hati punye bisikan......Balik la mamat nih..berenti kedai Kek,Beli la Donut kegemaran saya.Hajat nak buat berbukalah.



Fuh fuh fuh penat nih,PUASA la katakan,Yang duk kedarah tadi dah tak ingat dah,



AllahHuakbarAllahHuakbar........AllahHuakbarAllahHuakbar........
Berbuka la dengan sederhana dan dengan rasa syukurnya.Eeeeeerrrrrrkkkk....Kenyang lagi...Alhamdulillah..

sampailah saya bercakap dengan seseorang yang mengingatkan saya bahawa saya dah makan sebelum berbuka.Tetapi Lupa,saya Pun tak tahu ini situasi tragis ke,tragik ke,ngeri ke,sedih ke,suka ke, sebab saya suka hingga terenjis air mata.haha..



Adehhh...NIKMAT PUASA SUNAT mungkin.huhu


Apapun Jangan Sesekali ANDA meniru aksi merbahaya saya, ini kerana saya TERLUPA.Dan Bukanlah DISENGAJAKAN.



Jika seseorang lupa, lalu dia makan dan minum, maka puasannya tetap sah, berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,

“Orang yang lupa bahwa dia sedang berpuasa lalu dia makan dan minum, maka hendaklah dia melanjutkan puasa. Sesungguhnya Allah telah memberikannya makan dan minum.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)


Apapun Entri ini sekadar perkongsian dan jika kita berkemampuan untuk melakukan puasa sunat ini,seeloknya lakukanlah dengan seikhlas hati untuk beribadat kepada Allah.Puasa yang lebih baik adalah puasa seperti Nabi Daud a.s 


وَأَحَبُّ الصِّيَامِ إِلَى اللَّهِ صِيَامُ دَاوُدَ كَانَ يَصُومُ يَوْمًا وَيُفْطِرُ يَوْمًا

Maksudnya: " puasa yang paling disukai oleh Allah ialah puasa Nabi Daud, baginda puasa sehari dan berbuka sehari."



Walluhalam..
biAr cinTaku bErSaMa rEdHa iLaHi

biAr cinTaku bErSaMa rEdHa iLaHi

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wrh wbt..


Dalam kedinginan suasana malam yang hanya bunyi-bunyi cengkerik kedengaran,duduk saya menadah kedua tangan ke langit,Air mata tak tertahan sebenarnya.. Kehidupan ini terlalu singkat buat kita, mungkin esok, lusa, nyawa yang di beri pinjam Allah ini, di ambil semula.. Sering saja doa ini menjadi titipan saya..



Ya Allah, hidupkanlah daku selagi hidup itu lebih baik bagiku, dan matikanlah daku apabila mati itu lebih baik bagiku.." (Riwayat Bukhari dan Muslim)



Mengingati mati itu membuat diri tersedar akan dosa-dosa pada Allah, manusia dan alam semesta.. Pabila terasa diri terlalu khilaf, selagi tidak memohon maaf, selagi itu hati tidak pernah tenang.. Apatah lagi, kesilapan yang kita lakukan adalah terhadap insan-insan kesayangan kita..
 
Malam ini, air mata mengalir lagi.. Terasa dosa-dosa menghambat hati menjadi tidak tenang.. Hanya mampu menangis.. Hanya Allah teman setia yang sedikit pun tidak pernah jemu menjadi pendengar setia saya, malah terlalu banyak kebaikan yang Allah hadiahkan dlm hidup saya.. Alhamdulillah..

Hati tenang apabila meluah padaNya.. Allah adalah segala2nya dalam hidup saya., alhamdulillah, ketenangan muncul dalam diri saya.. Jasad saya longlai.. Tulang dalam badan ini seolah-olah hampir reput.. Sakit itu sudah kebiasaan ujian Allah utk saya yang masih lalai dengan dunia.. Tapi saya tak mahu 'mati' sebelum mati yang sebenar..

Sebenarnya, saya tak mahu penghidupan saya ini utk membebankan insan kesayangan saya.. Bagaimanapun,itulah hikmah di ciptakan cinta dan kasih sayang dlm diri manusia, untuk saling bantu-membantu.. InsyaAllah, hanya dlm keperluan sahaja saya akan minta tolong kalian yang sgt baik hati.. Dan InsyaAllah, saya akan jadi saksi di akhirat kelak, bahawa sahabat-sahabat dan insan-insan kesayangan saya ini terlalu banyak kebaikan terhadap saya..

Penulisan adalah sebahagian dari hati saya.. Saya tak pandai tunjuk rasa saya pada manusia.. Sering saja saya seperti tidak punya perasaan, jauh di sudut hati, akal dan emosi sentiasa berputar tanpa henti.. Andai kalian pernah melihat saya menangis, itulah saat di mana saya tidak tahan menangis di dlm hati..

Kdg2, terasa juga ingin di pujuk dengan lembut ketika menangis kerana kesedihan yang terlalu dalam.. Tapi, siapalah saya sebagai manusia untuk berharap.. Allah lah sebaik-baik pemujuk hati saya di samping saya turut bina kekuatan dengan izin Allah..

Wallahualam.


*have to sleep now,besok seawal 4 pagi sudah kene bangun,Ada program 'membersih hati',mungkin..


0

Menerima dan Memberi Kegembiraan

* Jika kita mahukan kegembiraan dan kebahagiaan, maka berikanlah dulu kegembiraan dan kebahagian.


*Kadangkala apa yang kita berikan itu hanyalah suatu yang tidak penting bagi kita, namun pada yang menerima ia bagaikan permata yang turun dari syurgawi


*Adakala kita perlu memberi. Namun adakalanya kita perlu menerima.


*Bila memberi, berilah dengan ikhlas, bila menerima, terimalah dengan syukur.


*Hidup bukanlah untuk mencapai kesempurnaan. Namun jika kita redha dengan kekurangan, maka hidup ini menjadi sempurna.


* Bersyukur dengan keadaan kita. Ada orang yang hidupnya jauh lebih sukar dari kita fizikal dan mental. Maka sentiasa berlapang dada dan berterima kasih dengan setiap detik yang kita lalui dalam kehidupan ini


*Memberi secara rahsia itu lebih manis dan mulia dari memberi secara terbuka. Biar seluruh manusia tidak tahu atau tidak memuji amalan kita, asalkan seluruh makhluk lain mendoakan kesejahteraan kita.


*Jangan berputus harap.. Walau apa sekalipun yang berlaku, jangan berputus harap dengan kurniaan ilahi.


*Hidup dengan berani, gembira, dan tenteram dengan hala tuju sendiri tanpa takut dengan pandangan mereka yang tidak memahami.


0

A B C =Air Batu Campur

Hari ning Aku dop tahu la nak letok tajuk mende.Ning Wase nak taip jer.ikut jari je ni.
Otak full.Memori 4G sahaja.Kene Upgrade doh.


Destinasi Malam ni aku tak tahu nak menuju kemana.Membawa sedikit perasaan yang aku sendiri pun tak tahu. Apa akan berlaku lepas ni.Makin Besar makin Banyak jalan cerita dan bercabang pula.


Sekarang rasa nak kembali ke zaman kanak kanak..supaya hidup tak ada masalah...Tak perlu pikir kena basuh baju,kena pergi kelas,kena itu kena ini...tak perlu pikir perkara yang melumutkan otak aku...siap boleh lari bogel pun orang tak kata apa.
 


Aku Rindu Masa lalu..........



Aku Rindu Status Kanak-kanak Dulu-dulu.............




Hentikan seketika disini....


Aku harus keluar mencari Damai yang Hilang..

I will Be Back Later kerana apa yang ditulis ini hanyalah Mukaddimah
0

Gud job!!!


Hai.. Hai..Rasa macam nak deman.
Dok rok aje wase..

Ok sebelum balik menghembam kan muka kat katil busuk tu.Nak juga mencoteng arang kat ruangan blog ni.
No Big Deal...

Pertama dalam dok rok pun kerja settle.Kerja Apa yer..

KEW PA ohh KEW PA.
Fail yang menyakitkan kepala dan membenihkan toksin-toksin dalam rongga hidung..


adeh gambar pun tertonggeng.biarkan

.




Bukan Apa.Kene la settle kan jugak.Persedian kalau kene tukar ke tempat kerja lain.Jadi kerja yang banyak lagi bertimbun tak siap sudah disiapkan.Memudahkan Pekerja lain nanti.itu aje.
*(nti ada org ckp bgus mamat ni wat kije)...Padahal..hampeh...


 



Tapi dalam duk focus kerja ni Buleh Lak jumpa Roses dan Kek 21,22,23,terus rasa lapar.
Dan yang lebihnya suka keseorangan.Tak Pasal-pasal.


malu.malu.nusub jappp....

ok la cukup & enough..

Bertukar Lagi!!!

Bertukar Lagi!!!

Macam ChipsMore.Alahai...Biskut Chips tu.Sekejap ada,Sekejap tak ade.Berubah saja Layout blog aku ni.Ok tapi nampak rasa mcm puas hati dengan layout ni.Ok kena kekalkan.macam Mesra je.Colour pun macam matching je dengan Diri aku ni.

Tapi sebenarnya layout berubah sebab ikut mood aku yang sentiasa berubah.Alahai.Apa pun tak Boleh.


Urmm nak tulis nape lagi.
Tension...Tension...waaaa...awaaa...Sedih la gini.



Hampir ku tangisinya ya Allah. Tidak! Sekali-kali tidak, aku tidak akan benarkan tangisan ini ditumpahkan lagi. Cukuplah ia pernah berderai dahulu,tidak lagi sekarang ,mata ini juga perlukan kerehatan. 


Benar, sukar sekali mata seorang lelaki untuk menangisi sesuatu
Apatah untuk meratapi sesuatu dihadapan manusia.
Kerana diri ini tetap seorang lelaki ,yang punyai egonya sendiri.’’






``Namun wahai Tuhanku,aku tidak mampu mengalah dari pinta hati ini ya Allah. 


Hanya engkau dan aku yang mengetahui kesakitan ,jerit tawa,senyumnya,dukanya dan pilunya Ya Allah. 


Oleh kerana engkau sahaja yang membelai hati ini wahai Pemilik hati, izinkan aku adukan padamu kesakitan hati ini.’’

...Wallahualam... 
0

KerJa vs BeLaJar

Wahh hari ni Bukan men lagi aku naik tangga turun tangga.Penat tol.Nasib la ada orang lanje air milo tabur tuu..





errkkkkkk...hilang dahaga,penat pom lari entah kemana..

=======
KERJA...
=======
kerja..hari hari kerja.kalau takde kerja bosan je.kalau kerja datang aiii berduyun duyun.Kerja yang datang tu pulak tahap kritikal.ICU gitu.hampeh la.


Manusia 1 :- "kalau boleh saya nak hari ni,fail dah diletakkan atas meja",lusa meeting...

Manusia 2 :-"Dik semalam kak wat keje fail ada lagi,hari ni tak buleh buka lak laptop ni,fail sekolah banyak,kak tak buat backup.tolong dik nak jugak data tu.lusa nak hntr PPD".

kalo keje yang sudah dalam bidang takpe la.boleh la terok(selesaikn cepat) buat deras.Kalo yang bukan dalam bidang.Habis Masak la.kene la tolong jugak tolong walaupun ckit.

Manusia Lain :-Dik tolong buat surat bla...bla...bla...

Manusia seterusnya :- Dik Tolong kak buat Kew 8 bla...bla..bla..

'Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami, serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir'.

==========
BALAJAR...
=========
Dalam kesibukan bekerja sempat juga aku curi masa apply sana apply sini..Nak sambung Belajar balik.Dulu Option pertama kerja.Ok dah Dapat kerja.So skrg dah sedia untuk memulakan pengajian jarak jauh..


Sakit kepala woooo.....Col sana... Col sini... Col atas... Col Bawah...ehhh bawah xde line..lengok(dongak) atas balik.



Banyak la borang nak di isikan.kene betul2 teliti dalam memilih Kos untuk disambung dan pembiyaan nanti.Nak harap duit kerja..OooOooO...Berat Nanang...

Ni la Option utama..Harap2 dapat la.xde la nak kene interest tinggi macam PTPTN tu yang cekik darah rakyat sendiri.kan kalo doa mintak Bankrup kan,Tak pasal2 menambah dosa yang sudah banyak terbebannya.

Enough!!!...fuh ayat.macam mat saleh doh..haha.

Ya Allah tidak ada kemudahan selain apa yang Engkau jadikan mudah dan Engkau dapat menjadikan perkara sulit menjadi mudah jika Engkau kehendaki

Jana Pendapatan,Tanpa Modal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...