Puasa Sunat Edisi Lupa

Views:
Video Information
Assalamualaikum,,


Hari ini seperti biasa cuaca yang agak mendung ala-ala romantik sedikit.Alhamdulillah pagi tadi makan nasi lauk sotong dengan ayam goreng dan minum air neslo.alhamdulillah,syukur,Hajatnya nak sambung puasa sunat lagi,tapi tak sempat nak bersahur.Maklumlah terlebih celik mata ini.jadi tidur pun cukup untuk mata berehat.

Apapun kisahnya bukan berkenaan hari ini.Kisah dan riwayatnya berkisah dan berkisar peristiwa semalam.

APA JADI !!!! ?? tak tahu kan.

Hari isnin,semalam macam biasa saya Melakukan rutin harian iaitu berpuasa sunat pada hari Isnin dan Juga selalunya hari Khamis.Inilah hari yang di yang disunatkan bagi orang islam untuk berpuasa bagi yang mampu.


Ketika ditanya kepada Nabi saw tentang puasa Isnin dan Khamis baginda bersabda:

ذَانِكَ يَوْمَانِ تُعْرَضُ فِيهِمَا الأَعْمَالُ عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُعْرَضَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

Maksudnya: 'Dua hari itu dibentangkan padanya amalan kepada tuhan sekelian alam (Allah), maka aku suka dibentangkan amalan-ku sedang aku dalam keadaan berpuasa." (HR al-Nasaiie, Ibn Majah dan Ahmad dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami')

Tapi puasa sunat semalam nampak seperti biasa,berbuka pun ala kadar aje,makan donut + air buah.Alhamdulillah kenyang.. Hinggalah sampai satu masa,saya bercakap dengan seseorang yang mengingatkan saya,Pada sebelah pagi saya dijemput majikan saya Guru Besar untuk menikmati jamuan Hari Raya.


*Hari Rayalah sangat..Padahal raya dah lama berlalu.haha ok just abaikan hal ni


Wahh tgk semua best aje,apalagi saya pun tanpa segan dan silu,tanpa toleh kiri toleh kanan,dan plus plus plus tak ingat yang saya ni puasa,makan la si mamat ni.


Ehh dah habis setengah mangkuk mee kari,ada hati pulak nak makan kek coklat + puding + jus limau.Lagi sekali dengan muka ala-ala kambing yang malu-malu kucing *(agaknya lah) makan lah dengan ala-ala sopan,sebab ramai cikgu perempuan *tapi semua dah kawin,malu la jugak.Malu sebab kene usik n kene ngosek aje,haha.Alhamdulillah..kenyang.



Then,sambung kerja macam biasa sampailah jam 4 petang.Ok masa untuk balik *dlm hati punye bisikan......Balik la mamat nih..berenti kedai Kek,Beli la Donut kegemaran saya.Hajat nak buat berbukalah.



Fuh fuh fuh penat nih,PUASA la katakan,Yang duk kedarah tadi dah tak ingat dah,



AllahHuakbarAllahHuakbar........AllahHuakbarAllahHuakbar........
Berbuka la dengan sederhana dan dengan rasa syukurnya.Eeeeeerrrrrrkkkk....Kenyang lagi...Alhamdulillah..

sampailah saya bercakap dengan seseorang yang mengingatkan saya bahawa saya dah makan sebelum berbuka.Tetapi Lupa,saya Pun tak tahu ini situasi tragis ke,tragik ke,ngeri ke,sedih ke,suka ke, sebab saya suka hingga terenjis air mata.haha..



Adehhh...NIKMAT PUASA SUNAT mungkin.huhu


Apapun Jangan Sesekali ANDA meniru aksi merbahaya saya, ini kerana saya TERLUPA.Dan Bukanlah DISENGAJAKAN.



Jika seseorang lupa, lalu dia makan dan minum, maka puasannya tetap sah, berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,

“Orang yang lupa bahwa dia sedang berpuasa lalu dia makan dan minum, maka hendaklah dia melanjutkan puasa. Sesungguhnya Allah telah memberikannya makan dan minum.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)


Apapun Entri ini sekadar perkongsian dan jika kita berkemampuan untuk melakukan puasa sunat ini,seeloknya lakukanlah dengan seikhlas hati untuk beribadat kepada Allah.Puasa yang lebih baik adalah puasa seperti Nabi Daud a.s 


وَأَحَبُّ الصِّيَامِ إِلَى اللَّهِ صِيَامُ دَاوُدَ كَانَ يَصُومُ يَوْمًا وَيُفْطِرُ يَوْمًا

Maksudnya: " puasa yang paling disukai oleh Allah ialah puasa Nabi Daud, baginda puasa sehari dan berbuka sehari."



Walluhalam..
Similar Videos

Jana Pendapatan,Tanpa Modal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...