Mencari Bahagia

Views:
Video Information
Hari ini,termenung sahaja.Kerja banyak,Tapi badan yang tidak hyper aktif macam biasa.tak mengapalah.Tapi itu tidak membuatkan otak saya lemah dan malas nak berfikir.Apapun nak Muhasabah diri saje.bagi semangat pada diri sendiri.


Sebetulnya,Betapa diri kita ini sentiasa dimanja oleh Allah setiap hari. Tidak terhitung berapa banyak nikmat yang kita terima dan rasakan sejak dari bangun tidur di pagi hari hingga akhirnya kembali lagi ke peraduan di malam harinya. Betapa Dia tak pernah menghentikan kasih-Nya, meskipun makhluk manusia seperti kita lebih banyak berpaling dan tidak pandai untuk bersyukur kepada-Nya.



Tidak rindukah kita kepada Allah? Tuhan yang telah dengan rapi membentuk jasad kita. Tidak rindukah kita menjemput kasih-Nya? Tuhan yang memberikan kita nafas kehidupan, penglihatan, pendengaran, hati dan akal untuk berfikir? Tuhan yang setiap harinya memanggil kita untuk terus mendekat pada kebajikan dan kemuliaan. Betapa Maha Pemurahnya Allah kepada makhluk-Nya untuk pengampunan. Lihatlah kelembutan kasih-Nya yang mengutus Nabi Muhammad, sebagai teladan dan rahmat bagi sekalian alam.


Mungkin kita alpa dengan dunia hingga lupa Betapa indahnya warna kehidupan yang telah Allah SWT hadirkan di permukaan bumi ini. Banyak hal yang datang dan hadir silih berganti. Sedih dan senang, Mudah dan susah, Kaya dan miskin, semuanya ada dan terasa hadir dalam rangkaian yang saling melengkapi satu sama lainnya. Sungguh, betapa terlihat dinamisnya kehidupan yang tengah kita lalui ini. Dalam keberagaman warna itu, kita pun diajak berfikir bagaimana menempatkan kedudukan diri kita dalam kehidupan. Dimana kududukan kita, dan apa peranan kita serta hal yang telah kita berikan bagi kelangsungan dan kebaikan kehidupan ini.


Tak ada alasan bgi kita untuk berkecil hati. Setiap manusia diciptakan dengan keunikan masing-masing, dlm kelebihan dan kekurangan yang dibawanya. Setiap manusia punya peluang dan potensi untuk memberikan manfaat pada orang lain. Berbagi manfaat kebaikan tidak mesti diukur dalam jumlah, namun yang penting adalah hal apa yang telah kita berikan, dimana orang lain merasakan manfaatnya secara lahir mahupun batin.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW dalam Riwayat Imam Muslim, dimana beliau bersabda, “Jangan meremehkan sedikitpun tentang makruf, meskipun hanya menjumpai saudaramu dengan berwajah ceria“. :)


Semoga Allah SWT sentiasa membimbing kita di tengah warna-warni kehidupan dunia ini, mengajak sesama ke jalan yang diredhai-Nya, sesuai dgn kedudukan dan potensi yang telah diberikan-Nya…amin.

Salam dan selawat ke atas junjungan besar Baginda Rasulullah Muhammad SAW, pada keluarganya, sahabatnya, serta pengikutnya…amin.

Wallahu a’lam.
Filed Under:
Similar Videos

Jana Pendapatan,Tanpa Modal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...