Sabar itu Indah

Views:
Video Information
Ye sabar itu Indah.

Ntah kenapa dua tiga hari kebelakangan ini sungguh menguji kesabaran aku.Banyak perkara yang perlu aku fikirkan untuk masa depan.Pilihan yang ada sangat terhad dan memang sekali menguji kesabaran diri ini.

Bila difikirkan balik,Masyaalah,Allah hanya baru titiskan sekecil-kecil zarah cabaran pada aku untuk terus bersabar.Sudah pun merungut.Jika kita lihat Rasul-rasul terdahulu tahap kesabarannya cukup hebat.


Rasul-rasul Ulul Azmi adalah antara lima rasul yang paling tinggi darjatnya kerana paling banyak ditimpa musibah.Nabi Nuh a.s berdakwah selama 950 tahun hanya mempunyai 80 orang pengikut shaja (purata dalam 12 tahun hanya 1 seorang pengikut.Terpisah dengan anak dan isterinya yang derhaka dan menongkah banjir besar yang menengelami seluruh dunia.Sabarnya Nabi Nuh..Masih Tidak sedarkah aku??

Nabi Ibrahim a.s terpaksa meninggalkan  isteri dicintai iaitu Siti Hajar di pdg pasir yg kering kontang dan diperintahkan untuk menyembelihkan anak lelaki kesayngan nyadan dilontarkan ke dalam api oleh raja Namrud.Begitu juga dengan nabi Musa a.s dan Nabi Isa a.s,mereka juga menghadapi pakej ujian dan musibahnya yang tersendiri.Terfikirkah aku Pakej mana Yang Allah berikan pada aku.Tak Cukup sedar lagikah diri ini ?

Istimewanya Rasulullah s.a.w, bagindalah rasul yang paling bnyk diuji.sejak awal kelahiranya sehingga lah saat kewafatan Baginda.Namun apakah senjata utama Rasulullah yang patut aku turuti bagi menghadapi semua itu? Jawapannya = YA..

Apalagi kalau bukan sabar.sabar itu cukup Indah.Tetapi dimanakah keindahan itu? bukankah sabar itu begitu sukar? Ya bukan mudah untuk tersenyum tika ditimpa musibah.Ketika kebenaran yg pahit ingin aku ingin tegakkan dan tika kemaksiatan yg manis ingin aku tinggalkan apakah mampu aku tersenyum,mengapa yang pahit,sukar dan pedih itu dikatakan indah ?
Jawapanya ada pada kehidupan Rasulullah.Wajahnya sentiasa gemilang dengan senyuman.Langkahnya sentiasa yakin dan tenang.Teringat aku pada satu hadis dari 

anas bin malik r.a.
"aku melayani rasulullah s.a.w selama 10 tahun,demi allah!beliau tidak pernah sekali mengatakan padaku 'hus'"(Riwayat Muslim)

"Sabrun jamil".itulah yang diucapkan oleh nabi yaakub a.s tika berhadapan dengan ujian kehilangan anak-anaknya.

Firman Allah "Dia (Yaakub) berkata sebenarnya hanya dirimu sendiri yang memandang baik urusan y buruk itu.Maka Kesabaranku adalah kesabaran yang baik,mudah-mudahan Allah mendatangkan mereka semua kepadaku,sungguh Dia yang maha mengetahui,Maha bijaksana".(Surah Yusuf).

Sabar yang baik lagi indah yang aku ingin ungkapkan.Yakni hati yang tenang,lapang dan tenteram adalah apabila hati hamba itu hanya mengadu kepada Penciptanya tatkala bedepan dengan ujian dunia.Mungkin hati sebegitu belum aku miliki,namu itulah hati yang menjadi idaman dan perjuangan aku untuk mendapatkannya.

Ya semoga aku terus bersabar dalam menempuh liku-liku dan ranjau kehidupan dalam mendidik diri untuk memiliki kesabaran yang indah itu.Aku yakin keindahan itu bukan hanya di penghujung jalan,tetapi ada di sepanjang jalan.

JALAN YANG MENUJU SABAR ITU PUN SUDAH INDAH
Alhamdulillah..
Filed Under:
Similar Videos

Jana Pendapatan,Tanpa Modal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...